Warto przeczytać
na wszelki wypadek!

W ogrodzie

Powrót
fixtures/gifs/rouge-pelle.png
fixtures/gifs/rouge-pelle.gif

O czym warto pamiętać przy pracach ogrodniczych?

Usuwanie chwastów, przekopywanie, przycinanie gałęzi, sadzenie, sianie … Uprawa ogrodu jest zajęciem fizycznym na powietrzu, które ma dobroczynny wpływ na stan zdrowia. Trzeba jednak pamiętać, że wymaga zaangażowania różnych mięśni i może prowadzić do zmęczenia mięśniowego. Oto kilka rad, do których warto się stosować, aby móc w pełni czerpać przyjemność z ogrodniczej pasji.

 

Odpowiedni dobór narzędzi

Mężczyzna i kobieta nie mają takiej samej sylwetki ani siły fizycznej. Obecnie producenci oferują narzędzia dostosowane dla różnych kategorii ogrodników. Warto je porównać przed zakupem i wybrać najbardziej ergonomiczne pod względem wagi, długości trzonka, antypoślizgowego uchwytu. Przed użyciem niektórych narzędzi należy je naoliwić lub nasmarować : nożyce, które się zacinają, wymagają większego wysiłku.

papy-jardinage.png

Pamiętaj o dobrych nawykach

Uprawianie ogrodu stanowi aktywność fizyczną, którą można porównać do treningu sportowego. Dlatego warto pamiętać o rozgrzewce przed pracą w ogródku oraz ćwiczeniach rozciągających po zakończeniu pracy.

Aby uniknąć zbyt długiego obciążania jednego tylko zespołu mięśni należy zmieniać rodzaj wykonywanych czynności. Kopanie łopatą przed pól dnia na pewno doprowadzi do zmęczenia mięśni, a przecież wystarczy wykonywać na zmianę inne zajęcia, aby odczuć mniejsze zmęczenie, a także uniknąć znużenia !
Warto pamiętać o unikaniu dźwigania ciężarów. Niech robią to za nas taczki. Jeśli zajdzie konieczność podniesienia ciężkiego przedmiotu, należy to robić utrzymując proste plecy, zgięte kolana i lekko rozszerzone nogi.
Warto pamiętać także o zabraniu ze sobą butelki z wodą, aby regularnie uzupełniać poziom nawodnienia organizmu, zapobiegając w ten sposób zmęczeniu mięśni i zakwasom.


Pamiętaj o przyjmowaniu właściwej pozycji ciała

Niezależnie od rodzaju robót należy przyjąć pozycję twarzą do frontu robót, aby uniknąć skrętów osiowych kręgosłupa.
W przypadku prac na wysokości należy używać stabilnej drabinki zamiast zbytnio wyciągać szyję i ręce do góry.
Przy przycinaniu żywopłotu nie podnoś do góry rąk tylko stań na odpowiedniej wysokości, z lekko rozszerzonymi nogami, w wyprostowanej pozycji górnej części ciała i z łokciami przy ciele.
Przy wykonywaniu prac przy powierzchni ziemi, takich jak pielenie czy sadzenie - usiądź na obramowaniu grządki, pieńku, albo na kolanach. W przypadku pracy w pozycji klęczącej, pamiętaj o regularnej zmianie kolana, na którym opiera się ciężar ciała.