Warto przeczytać
na wszelki wypadek!

Prace remontowe

Powrót
fixtures/gifs/vert-rouleau.png
fixtures/gifs/vert-rouleau.gif

Jak ograniczyć zmęczenie mięśni w czasie pracy ?

Planujesz remont ? Montaż ścianki działowej, malowanie, tapetowanie... Przed Tobą poważne wyzwanie! Aby uniknąć zmęczenia mięśni, bolesnych skurczy, siniaków czy guzów, zastosuj kilka wskazówek, które ułatwią Ci pracę. 

Zabezpiecz miejsce pracy

- podziel pomieszczenie na obszary, w których będziesz się przemieszczać oraz te, w których będą złożone materiały i niepotrzebne przedmioty, na bieżąco pilnuj porządku: bałagan może utrudniać ruchy i doprowadzić do poślizgnięcia, a nawet upadku.
- regularnie usuwaj odpady.
- zapewnij odpowiednie oświetlenie.
- sprawdź stan techniczny podwyższenia, drabiny lub rusztowania.
- jeśli musisz przenieść coś ciężkiego, pamiętaj o właściwej pozycji ciała.
- noś odpowiednie, usztywniane obuwie o antypoślizgowej podeszwie, najlepiej ochronne.

papa-peinture.png

Zapewnij sobie dawkę energii

Dzień wytężonej pracy jest dużym wysiłkiem dla organizmu. Nie zapomnij o solidnym śniadaniu. Podobnie jak u sportowców, Twoje mięśnie będą zużywać węglowodany, których musisz dostarczyć organizmowi (jedz chleb, krakersy, produkty zbożowe) oraz cukry – znajdziesz je w dżemach czy miodzie. Pamiętaj o regularnym uzupełnianiu płynów w ciągu dnia. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia skurczów, pij wodę bogatą w sole mineralne, do której możesz ewentualnie dodać syrop lub sok owocowy. Jako przekąskę wybierz batonik zbożowy lub suszone owoce: dostarczają energii i są łatwo przyswajalne przez organizm.


Rozgrzej się

Dzień pracy jest dla ciała niczym trening. Zanim zaczniesz, pomyśl o rozgrzaniu mięśni. Będą lepiej reagować na wysiłek. Możesz zapobiec nadmiernemu zmęczeniu i ułatwić ich regenerację. W tym celu zrób serię ćwiczeń w dziesięciu powtórzeniach:
- głowa: unoś i opuszczaj podbródek, kilkukrotnie obróć głową.
- barki: unieś barki na wysokość uszu i zrób kilka ruchów okrężnych w przód oraz w tył.
- ręce: umieść ręce wzdłuż ciała, wyciągnij w przód i wykonuj okrężne ruchy nadgarstkami.
- dolna część ciała: wykonaj kilka przysiadów, rozciągnij mięśnie nóg w bok, a następnie w przód i w tył.
W ciągu dnia rób regularne przerwy na ćwiczenia rozciągające i uzupełnienie płynów.

travaux-securite.png

Unikaj niewygodnej pozycji ciała

Wygładzanie lub malowanie ścian oraz sufitów wymaga pozycji z uniesionymi ramionami i odchyloną do tyłu głową, powodując zmęczenie mięśniowe. Aby zapobiec tym niedogodnościom:
- stosuj narzędzia zmniejszające wysiłek, takie jak: wysięgniki teleskopowe, pistolety do farb itp.
- ustaw podwyższenie, na którym pracujesz, w dogodnej pozycji – ograniczysz ryzyko wystąpienia skurczów mięśni i urazów.
- w miarę możliwości zmieniaj wykonywane czynności, nie dopuszczając do zbyt długiego napięcia jednej grupy mięśni.

Zrelaksuj się wieczorem

Po wytężonym dniu pracy pozwól sobie na odpoczynek. Uzupełnij niedobory płynów wodą mineralną, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia skurczów i przyspieszyć regenerację mięśni. Można też zastosować masaż rozluźniający napięcie mięśniowe i przywracający mięśniom energię. Dobrym sposobem relaksacji zmęczonych lub obolałych mięśni są też ćwiczenia rozciągające. Pozostań w pozycji rozciągania przez kilka sekund i trzykrotnie powtarzaj każde ćwiczenie.